tirsdag 9. juni 2015

My own local homemade yarn!

Wow hvor tida flyr! Det blir hektisk i perioder her også, selv om jeg ikke akkurat føler at jeg får gjort så mye :o Men litt håndarbeid blir det nå tid til innimellom, så jeg får starte en liten oppdatering på det ;)

Wow time flies! It gets a bit hectic here at times, although I don't feel like I get much done :o But I get some crafting time now and then, so I thought I'd start on a little update on that :)

Først - så har jeg fått litt mer dreisen på rokken i det siste, og gleden var stor når jeg fikk tak i noen antikke (hjemmelagde) håndkardere. Og så var det bare å ta kontakt med naboen som jeg visste hadde noe ull fra sauene sine på lager. En sekk med ull fra et par norske spælsauer ble fangsten :) Så var det å starte å vaske ulla og finne ut hvordan man bruker kardere, for det hadde jeg ikke prøvd siden jeg var liten. Youtube er virkelig genialt! Og så ble det testspinning av ordentlig hjemmelaga garn fra naboens sauer :) :) Jeg har aldri prøvd mesteparten av dette fra før, så læringskurven har vært rimelig bratt!

First - I've gotten hang on thr spinningwheel lately, and I was really happy when I got my hands on some vintage (homemade) handcarders. Then I just had to contact our neighbour who I knew had some fleeces from his sheep in storage. A big bag with two fleeces from norwegian spaelsheep came home with me :) The the washing started and I had to figure out how to card it, because that was something I haven't done since I was a little girl. Youtube is really a great thing! And then there was testspinning the true homemade yarn from my neighbours sheep :) :) I've never tried most of thid process before, so there's been quite a steep learning curve!

Håndkarderene - kjøpt via facebook // The handcarders - bought via facebook


Ulla - uvasket og usortert // The unwashed fleeces


Starten på vasking/tørking. Noe uvasket ull ved siden for å vise forskjellen - den ble mye hvitere enn jeg turte å håpe på :) // Starting to washing/drying. Some unwashed wool on the side to show the difference - the fleece turned out a lot whiter than I'd dared hope for :)


Noen lokker klare til å kammes for testspinn // Some locks ready to be combed and testspun


Kammede lokker // Combed locks


Lokkene underveis // Locks underway


Litt andean plying, så slapp jeg å bruke to sneller til denne lille prøven // Some andean plying so I did't have to use more bobbins on the little tester


5g ferdig spunnede lokker :) // 5g of spun locks :)


Litt ferdigkardet ull - er nok enda litt rusk igjen ja ;) // Carded wool - still some vm left ;)


48g ferdigspunnet garn navajo plied (3-lags). Litt for tykt etter min smak, og enda litt ujevnt, men mykt og deilig garn :) Veldig fornøyd! Mitt første 'hjemmelaga' garn laget med ull fra sauene i Suossjávre 30 km unna - et virkelig kortreist produkt :)

48g finished yarn navaho plied (3 ply). A little thick for my taste, and still a bit inconsistent, but soft and comfy yarn! My first 'homemade' yarn with wool from Suossjávre 30 kms away - a real 'shorttraveled' product :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar